...

...

söndag 20 mars 2016

Komposten är riktigt varm och full av mask

En av mina två komposter är så varm att maskarna klättrar långt upp på kanterna för att få lite svalka. Jag kan nästan se hur de flämtar efter frisk luft :)
Det ångar verkligen om den när jag öppnar locket. Efter att ha vädrat en stund och täckt ytlagret med jord hade de återvänt ner. Och det kryllar verkligen av dem!

I den andra komposten är det betydligt svalare, men ändå gott om mask. Jag hade nog föreställt mig att det skulle vara betydligt mindre aktivitet - om än någon - under frostperioden.

Gemensamt för dem båda är att det luktar illa. Surt och kväljande unket. Usch. Men jag antar att jag fortsätter som tidigare: rör runt ibland, varvar matavfall med trädgårdsrens (just nu i form av nerklippta pelargoner) och täcker med tidningspapper.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar